Het was het jaar van Brat. Dat album van Charli XCX met z’n iconische hoes in gifgroen kleurde de zomer en de jaarlijstjes. Een ultieme popplaat, maar waarvan geen enkele track de Top 40 zou halen; Apple, Guess en In The City bleven allemaal in de Tipparade steken. Dat is vreemd, voor wat nota bene een popalbum is. Mijn favoriete track is de remix die Charli XCX maakte met Lorde: Girl, So Confusing. Het verscheen een paar maanden na het album Brat, maar ook die single deed helemaal niks in de Nederlandse hitlijsten. Daarmee was Brat uiteindelijk meer een hype om waar het voor stond (zonder enige gêne jezelf zijn), dan om de muziek zelf. En dat is jammer.
2024 was ook het jaar van de vrouw in de popmuziek. Kijk alleen al naar de top-20 van de Song van het Jaar verkiezing van 3voor12 met zestien singles van vrouwen. Bij de bovenste tien is zelfs maar één man te vinden: Joost Klein. Het is een trend die al langer gaande is, met zangeressen die al naam hebben gemaakt (Beyoncé, Lady Gaga, Dua Lipa, Billie Eilish en (natuurlijk) Taylor Swift), nieuwkomers (Gracie Abrams, Chappell Roan, Lola Young en Sabrina Carpenter) en Nederlandse artiesten (S10, Froukje, Roxy Dekker en Eefje de Visser). Het is terug te zien in mijn Song Top 20.
Het was ook het jaar van de meest afgrijselijke remixen ooit gemaakt. David Guetta die het na The Logical Song, Dragostea Din Tei en Blue (Da Ba Dee) niet kon laten zich dit keer te vergrijpen aan Forever Young van Alphaville. Of de remix van Cyril van The Sound Of Silence door Disturbed, sowieso de slechtste cover ooit gemaakt (of nee, dat is Dancing On My Own door Calum Scott). Het is van een diepe treurnis dat zo’n remix van Cyril bijna een nr. 1-hit is geworden.
Nederlandstalige muziek blijft het goed doen in de Top 40. Helaas. Ik hou er niet van, omdat er een lucht van verschraald bier en voetbalkantines om die muziek heen hangt. Een sfeertje van Ik Hou Van Holland: lekker gezellig doen, alsof we niet geleid worden door een extreemrechts kabinet. Afgelopen jaren hadden we enkele onvermijdelijke Nederlandstalige zomerhits (Ik Ga Zwemmen, Engelbewaarder), maar dit jaar zijn ze minder dik bezaaid. Goed, er was Yves Berendse, maar die hit was prima te vermijden, en dat heb ik bij de samenstelling van deze Song Top 20 dus ook maar gedaan. Er was trouwens goed nieuws: Suzan & Freek scoorden dit jaar voor het eerst sinds hun doorbraak in 2018 geen top-10-hit.
Net niet in de lijst dit jaar: Damage van Noano ft. Ronnie Flex dat bijna langs me heen was gegaan (ik zat in Nepal), maar bij thuiskomst werd ik verrast door een fantastische live uitvoering door Klaas, Mylou en Sjoerd in Met het Mes op Tafel; sowieso de beste quiz op de Nederlandse televisie. Ook Chef’Special valt net buiten m’n Song Top 20. Vorig jaar miste ik op de valreep Speed Of Light, een van de leukste singles van begin dit jaar. Wat de band dit jaar uitbracht was leuk, maar haalde het niet bij die track.
Tot slot: ik luister naar veel meer dan top-40-muziek. Mijn meestgedraaide track dit jaar is Blue Skies van Finnoguns Wake. Ik schreef er al over voor Ondergewaardeerde Liedjes. En dit zijn (in willekeurige volgorde) mijn vier favoriete albums van artiesten die je waarschijnlijk nooit in de hitlijsten zult tegenkomen. Allereerst Romance van Fontaines D.C., de fijnste rockplaat van 2024. Small Changes van Michael Kiwanuka, opnieuw een verstild album waar de Britse singer-songwriter zo goed in is, Tigers Blood van Waxahatchee, een americanaplaat die Car Wheels On A Gravel Road in herinnering roept. En het Canadese Godspeed You! Black Emperor, een van de weinige uitgesproken geëngageerde muziekcollectieven die we nog rijk zijn. Alleen al de ‘titel’ van hun nieuwste album No Title as of 13 February 2024 28,340 Dead, omdat woorden tekort schieten als er een genocide plaatsvindt in Gaza die door het westen en ja, ook Nederland, wordt gesteund.
Maar, with no further ado, mijn Song Top 20 van 2024. Playlistje op Tidal.
20. Oscar and the Wolf – Angel Face
Horden Nederlanders lopen weg bij Belgische, pardon, Vlaamse bands als Balthazar, Bazart en Oscar and the Wolf. Ik vind er niks aan (al is The Haunted Youth geweldig), of beter bíjna niks, want mijn enthousiasme was gewekt toen Angel Face schijnbaar uit het niets de Top 40 binnen sloop. Niet slecht voor een band die vooral bekend is in het alternatieve genre. Angel Face is hevig door de eighties geïnspireerde synthpop dat naar het einde toe iets te repetitief is, maar dat zij ze vergeven.
19. Hozier – Too Sweet
Ik had Hozier al afgeschreven. Voor altijd verbonden met die allesverwoestende wereldhit Take Me To Church. Die ene hit met z’n ingetogen couplet en ontploffend refrein waarmee Hozier persoonlijk verantwoordelijk is voor de takemetochurchisering van de singer-songwriterscene (zie Lewis Capaldi, Dermot Kennedy, Shawn Mendes). In 2024 scoorde hij voor het eerst in tien jaar weer een solohit. Too Sweet is een leuk, redelijk klein gehouden liedje. Letten jullie goed op, Lewis, Dermot en Shawn?
18. Sophie Ellis-Bextor – Murder On The Dancefloor
In de jaren negentig gebeurde het regelmatig dat oude liedjes na gebruik in films, tv-series of reclames opnieuw hits werden: Unchained Melody van The Righteous Brothers, The Joker van de Steve Miller Band of Driver’s Seat van Sniff ‘n’ the Tears. Tegenwoordig is het een zeldzaamheid. Maar dit jaar ging een van de leukste hits van de jaren nul, inmiddels uitgegroeid tot gay anthem, in de herkansing na gebruik in de (ook heel leuke) film Saltburn. Een heerlijk discoliedje, met die venijnige prachtregel: ‘It’s murder on the dancefloor, but you better not kill the groove’.
17. Michael Marcagi – Scared To Start
Zou je ook te snel kunnen doorbreken? Scared To Start was de tweede single van Michael Marcagi en werd met behulp van TikTok een grote hit. Een zwijmelliedje met Heel Veel Galm op de zang. Folky, in de traditie van andere zingende krullenbollen als Stephen Sanchez, Noah Kahan en Mark Ambor. Echter, het te streamen oeuvre van de singer-songwriter omvat niet veel meer dan een schamele vijf andere liedjes (plus tien verschillende versies van Scared To Start). Dat wordt aanpoten, Michael.
16. Gracie Abrams – I Love You, I’m Sorry
Gracie is een nepobaby. Pa is J.J. Abrams, regisseur van lawaaiige actiefilms als Mission: Impossible III en Star Wars: The Force Awakens. In Amerika maakt het heel veel uit waar je wiegje heeft gestaan. Daarom mocht Gracie Abrams met een album op zak al opdraven als voorprogramma van Olivia Rodrigo én Taylor Swift. Abrams mist eigen smoel; het ene moment klinkt ze als Tay Tay, het andere moment ook. Maar wie maalt er om zoiets triviaals als Een Eigen Geluid met zulke kruiwagens?
15. Lola Young – Messy
Op de valreep van 2024 stormt een van de leukste singles van het jaar de Top 40 binnen. De Britse Lola Young mocht in 2021 de kerstreclame van John Lewis inzingen (en dat is Een Grote Eer), bracht sinds 2023 twee albums uit en werkte mee aan het dit jaar verschenen nieuwe album van Tyler, The Creator. Messy is een slow burner; het kwam al in de zomer uit. Een broeierige poptrack waarin Young haar partner van repliek dient. Aan het einde van de single is duidelijk wie hier echt messy is. Niet Lola, maar die eikel van een vriend.
14. Chappell Roan – Good Luck, Babe!
Een van de nieuwe vrouwen in de popmuziek dit jaar was Chappell Roan. In Amerika werd de zangeres dankzij de single Good Luck, Babe! (nr. 4 in de Billboard Hot 100) een megaster, in Nederland bleef de song onderin de Top 40 steken. Toch jammer. Good Luck, Babe! is een heerlijk sardonisch liedje over een lesbienne die haar gevoelens voor andere vrouwen wegstopt en tegen beter weten in een relatie met een man begint. Een soort update van Can You Forgive Her? van de Pet Shop Boys. Inderdaad schat, succes ermee.
13. Mark Ambor – Good To Be
Van de zingende krullenbollen van 2024 was er eentje het krullenbollerigst. Mark Damboragian, die om begrijpelijke redenen de artiestennaam Mark Ambor heeft aangenomen, scoorde eerst met behulp van TikTok een grote hit met Good To Be, om dat succes daarna op te volgen met de nr. 1 hit Belong Together. Ik vind Good To Be net iets leuker. Lekker gitaarloopje? Check. Achtergrondkoortje? Check. Fluitje? Check. En dan die fijne regel ‘Going top down in that old Mercedes’, die het refrein inluidt. Instant oorwurm.
12. Dua Lipa – Training Season
Eigenlijk wilde Kevin Parker, het genie achter de psychedelische rockband Tame Impala, al jaren een popalbum maken. Met het album Currents uit 2015 kwam de Aussie al aardig in de buurt (The Less I Know The Better staat op meer dan 1,8 miljard streams op Spotify), maar het liefst had Parker landgenoot Kylie Minogue geproduceerd. Helaas. Minogue zei nee. Dua Lipa lette wel op en maakte met de Tame Impala-frontman Radical Optimism. De hand van Parker is duidelijk hoorbaar in singles als Houdini, Illusion en Training Season. Die net iets te harde, vervormde bas: typisch Tame Impala.
11. Cyril – Stumblin’ In
Stumblin’ In van de Australische DJ Cyril (Riley) was de eerste helft van het jaar niet van de radio te slaan. Lekker luchtige muziek waar niemand zich een buil aan kan vallen en daarom des te meer aanstootgevend is. Maar Cyril had het handboek Hoe Scoor Ik Een Hit? goed gelezen: neem een vergeten hit uit de jaren zeventig of tachtig (in dit geval een duet voor Chris Norman (van Smokie) en Suzi Quatro), zet er een discobeat onder en de kassa gaat rinkelen. Eigenlijk had Stumblin’ In een hogere positie in mijn Song Top 20 verdiend, maar Cyril maakte ook een remix van die afgrijselijke Disturbed-cover van The Sound Of Silence. Dat is onvergeeflijk.
10. Douwe Bob – I Believe
Ik heb een haat-liefdeverhouding met Douwe Bob. Ik zag ‘m een keer live en vond ‘m erg arrogant. En hij kreeg ruzie met z’n halve band toen hij het vertikte op te treden vanwege de coronamaatregelen bij concerten. En de snelheid waarmee hij zich, nouja, voortplant bij allemaal verschillende vrouwen, blijft wat merkwaardig. Vooruit, dat laatste moet ie zelf weten. Misschien zijn de grootste lastpakken de beste muzikanten, want songs als Jacob’s Song, Shine en Someone You Love zijn bloedmooi. Dit jaar kwam daar I Believe bij, dat een kontje kreeg door veelvuldig gebruik van de NOS tijdens de Olympische Spelen. Nee, zolang Douwe Bob dit soort hits blijft schrijven, hoeft hij zich geen zorgen te maken over de alimentatie.
9. Post Malone ft. Morgan Wallen – I Had Some Help
Dat Post Malone geen hiphop meer wil maken is inmiddels algemeen bekend. De singles (Chemical, Enough Is Enough) op zijn vorige album Austin waren al verrassend poppy. Op het nieuwe album F-1 Trillion heeft ie de countrymuziek omarmd en werkt hij samen met Blake Shelton, Luke Combs en Morgan Wallen. Die laatste is dé archetypische countryster: trucker cap, snor en baardje, plus een mouwloos houthakkershemd. Z’n stem heeft die typische knauw waar Nashville patent op heeft. I Had Some Help is aalgladde country, maar o zo fijn. Post Malone mag dan zingen dat ie wat hulp heeft gehad, in de slipstream van I Had Some Help scoorde Wallen z’n eerste solohit in de Nederlandse Top 40: Love Somebody.
8. Joost Klein – Europapa
Wat moet ik nou met Joost? Aan de ene kant wil ik ‘m bovenaan deze Song Top 20 zetten, als eerbetoon aan een van de leukste Nederlandse songfestivalinzendingen ooit, een ode aan z’n vader, met die prachtige videoclip. Het zou genoegdoening zijn voor de onterechte diskwalificatie (en dat terwijl Israël wel mee mocht doen). Aan de andere kant heeft Europapa door die schoffering van het Eurovisie Songfestival een bittere bijsmaak gekregen. Ik kan er niet meer zorgeloos naar luisteren, denkend aan hoe mooi het had kunnen (en móeten) zijn. Maar nee, nr. 20, dat verdient Europapa ook niet. Daarom heb ik Joost op nr. 8 in m’n lijst gezet. Vlees noch vis. Het voorgeborchte van de hithemel.
7. Shaboozey – A Bar Song (Tipsy)
Een van de leukste dingen van popmuziek is dat sommige muzikanten schijnbaar uit het niets een megahit kunnen scoren. Een paar jaar terug gebeurde het met Old Town Road van Lil Nas X, dit jaar was het de beurt aan Collins Obinna Chibueze, beter bekend als Shaboozey, die met A Bar Song (Tipsy) negentien weken op nr. 1 stond in de Billboard Hot 100. Daarmee evenaarde hij het record van Lil Nas X. Ironisch, omdat zowel Shaboozey als Lil Nas X country mixt met hiphop, en daarmee een onweerstaanbare en uiterst succesvolle cocktail in handen heeft. Toch was Shaboozey niet helemaal een onbekende in de muziekwereld: hij werkte eerder dit jaar al mee aan Beyoncé’s nieuwste album Cowboy Carter. Queen Bey komen we later nog tegen.
6. Billie Eilish – Lunch
Hét popalbum van 2024 mag dan Brat van Charli XCX zijn geweest, er stonden geen hits op. Hit Me Hard And Soft, de nieuwe van Eilish, kreeg zuinige kritieken, maar ik vind ‘m erg goed. De wegen van de muziekindustrie zijn soms ondoorgrondelijk. Niet het grappige Lunch werd de grote hit van het album, maar Birds Of A Feather. Misschien knapten sommige luisteraars toch af op Eilish’s liefdesverklaring aan cunnilingus ‘I could eat that girl for lunch’ in Lunch. En dat terwijl de allerbeste track van het album Chihiro is (zelfs Barack Obama is fan); en die is niet eens op single uitgebracht. Zoals ik al schreef: de wegen van de muziekindustrie zijn ondoorgrondelijk.
5. Dasha – Austin (Boots Stop Workin’)
Countrymuziek is als een virus dat om de zoveel jaren de kop opsteekt in de Nederlandse hitlijsten. Jarenlang is het genre niet cool, om dan ineens dé heetste muziekstijl van het moment te zijn. Austin werd met behulp van TikTok (en bijhorend dansje) een grote hit. Dasha rekent af met een vriendje waarmee ze à la Tracy Chapmans Fast Car wil ontsnappen uit een uitzichtloze situatie, om op de dag van vertrek erachter te komen dat haar partner koudwatervrees heeft. Wacht maar, zingt Dasha, over veertig jaar heb ik het gemaakt in Los Angeles, en dan lig jij hier nog steeds te ruften in Austin.
4. Linkin Park – The Emptiness Machine
In Nederland was de aandacht ten tijde van het overlijden van frontman Chester Bennington wat verslapt, maar in Amerika had Linkin Park in 2017 nog altijd een megastatus. Benningtons overlijden sloeg dan ook in als een bom. De meeste bands zouden het bijltje erbij neergooien, maar zeven jaar na de zelfmoord van Bennington gaan de overgebleven bandleden voorzichtig verder, maar dan met een zangeres. Emily Armstrong heeft een strot waar je u tegen zegt, zo blijkt uit de eerste ijzersterke single The Emptiness Machine. Het leverde Linkin Park, de outtake Lost die vorig jaar stiekem de Top 40 binnen sneakte uitgezonderd, de eerste top-40-hit met nieuw werk sinds 2009 op.
3. Lady Gaga & Bruno Mars – Die With A Smile
Na het overlijden van Michael Jackson kreeg Bruno Mars al snel diens kroon overhandigd. Dat is een zware last, maar inmiddels staat de teller op 22 top-40-hits; en dan reken ik z’n werk met Silk Sonic niet mee. Net als The King Of Pop weet Mars genres als dance, funk, soul, rock en r&b feilloos met elkaar te mixen tot perfecte pop. Het gaat bijna geruisloos; voor je het weet staat hij weer op nr. 1 met een nieuwe klassieker. Dit jaar heette die Die With A Smile, een duet met Lady Gaga dat klinkt alsof het er altijd al is geweest. Inmiddels staat de teller op vijftien weken op nr. 1. En de enige bedreiging voor de eerste plek is een ander duet van Mars: Apt, met de Zuid-Koreaanse zangeres Rosé.
2. Beyoncé – Texas Hold ‘Em
Alles wat Beyoncé doet is per definitie cool. Billboard riep haar onlangs niet voor niets uit tot de invloedrijkste artiest van de 21ste eeuw. Dus toen Queen Bey op haar album Renaissance nineties dance (Crystal Waters, Robin S, CeCe Peniston) weer hip maakte, volgden andere artiesten braaf. Benieuwd of Cowboy Carter net zoveel navolging krijgt. Met de huidige countryrevival lijkt de zangeres eerder een trendvolger dan een trendsetter. Al is de manier waarop Beyoncé op Texas Hold ‘Em, dat in première ging in de pauze van de Super Bowl (als je ergens je nieuwe single kunt presenteren, dan is het daar), country mixt met soul en hiphop zo eigenwijs dat het alleen maar van Beyoncé kan komen.
1. Sabrina Carpenter – Espresso
In het jaar waarin vrouwen de popmuziek domineerden (kijk alleen de rest van de top-5 van mijn lijst er maar op terug) móet er een zangeres op nr. 1. Wie beter dan Sabrina Carpenter, die een zomerhit scoorde met het heerlijk luchtige Espresso. Dat heerlijk luchtige geldt trouwens ook voor de andere singles van het album Short n’ Sweet (goede titel) zoals Taste en Please Please Please. Het is een beetje Taylor Swift ten tijde van het album 1989, maar Carpenter doet ook denken aan Madonna in haar beginjaren, toen Mads nog hits schreef als Crazy For You, Open Your Heart en True Blue. Liedjes die je na een keer horen meezingt. Maar Stereogum omschreef Carpenter misschien wel het beste: ‘It’s the American dream of a European summer and the European fantasy of an all-American girl.’