Songfestival 2013

songfestival2013malmoheader

Echte topfavorieten zoals vorig jaar met Loreens Euphoria ontbreken, maar er zal dit jaar weer voldoende wanstaltigs voorbij komen tijdens het Eurovisie Songfestival in Malmö. En eerlijk gezegd: we wouldn’t want it any other way. Oekraïne en Rusland komen met Disneyballads, eerstgenoemde – sinds Ruslana’s Wild Dances heeft het land een patent op b-e-l-a-c-h-e-l-ij-k-e acts – compleet met reus, Roemenië mixt opera met dance, Montenegro heeft dubstep ontdekt en Armenië heeft een rockgroep met een door Toni Iommi van Black Sabbath geschreven compositie. Niet dat het bevorderlijk is voor de kwaliteit; het is een draak van een wereldverbeteraarssong.

Ik trek het niet om alle 39 (!) inzendingen van deskundig (haha) commentaar te voorzien dus ik scheid het kaf van het koren en beperk me tot tien inzendingen: mijn persoonlijke favorieten en de bijdragen van de buurlanden. Of ze ook daadwerkelijk succes gaan hebben is de vraag (met name de draken uit Oekraïne en Rusland worden tot de kanshebbers gerekend), maar daar gaat het toch niet om. Zeker in het geval van Nederland moeten we het Olympisch adagium hoog houden: meedoen (aan de finale op zaterdag, that is) is belangrijker dan winnen.

songfestival2013robertobellarosaBelgië (Roberto Bellarosa – Love Kills)

Jarenlang voltrok de Belgische deelname aan het Eurovisie Songfestival zich volgens dezelfde cyclus. Vanwege de taalstrijd mag elk jaar een landsdeel de inzending leveren en in de praktijk kwam het er op neer dat als Wallonië (Sandra Kim, Urban Trad.) meedeed het land braaf in de top eindigde, waarna Vlaanderen (Barbara Dex, Clouseau) het jaar erop weer een wanprestatie leverde en België dientengevolge een jaar niet mee mocht doen. Maar sinds Tom Dice namens Vlaanderen in 2010 zesde werd in de grote finale gaat die regel niet meer op. Wallonië stuurt dit jaar de winnaar van The Voice Belgique (er is – bizar genoeg – ook een The Voice van Vlaanderen). Arme Roberto. Volgens de bookmakers is hij kansloos. Dat is niet geheel terecht, Love Kills is een best aardige popsong en Bellarosa’s accent (hij bekende onlangs het heel moeilijk te vinden in het Engels te zingen) is aandoenlijk. Het probleem is dat zelfs in de categorie ‘nietszeggende popniemendalletjes’ er dit jaar veel betere inzendingen zijn dan België, of Wallonië.

songfestivalemmeliedeforestonlyteardropsDenemarken (Emmelie de Forest – Only Teardrops)

Het Songfestival kent dit jaar geen overduidelijke favorieten, maar Denemarken gaat op het moment aan de leiding bij de bookmakers, zij het nipt. Ik begrijp dat niet helemaal. Only Teardrops is typische Eurovisie fodder waarvan ik dacht dat we daar in 2013 wel genoeg van zouden hebben: fluiten, trommels en een refrein dat catchy moet overkomen, maar dat nét niet is. De tekst is al even nietszeggend: ‘how many times do we have to fight, how many times do we get it right’. Het enige echt prettige aan deze inzending is de ritmegitaar vlak voor het refrein. Misschien dat ze in Oost-Europa vallen voor Only Teardrops en De Forests belachelijke broodjeaapverhaal dat ze rechtstreeks af zou stammen van koningin Victoria en het is sowieso stukken beter dan de gemiddelde Oost-Europese meuk, but I don’t get it.

Duitsland (Cascada – Glorious)songfestival2013cascadaglorious

Evacuate the dancefloor, Cascada is in the house. Ik heb altijd in de veronderstelling geleefd dat Cascada Belgisch is, maar het blijkt dat Duitsland, hofleverancier van foute kwaliteitsdance in de categorie Scooter, U96, Snap! en Culture Beat das/der/den Heimat van Cascada is. Zelf denken de Duitsers goud in handen te hebben, ik heb mijn twijfels. Boze tongen beweren dat zangeres Natalie Horler live helemaal niet kan zingen. Aan Glorious zal het niet liggen, al is het een wel heel opzichtige bewerking van Euphoria (alleen de titel al). Trouwens, Zwitserland dacht in 2007 met DJ BoBo ook een geheide winnaar in huis te hebben, België in 2006 met Kate Ryan idem dito. Beiden strandden jammerlijk in de halve finale.

songfestival2013byealexHongarije (ByeAlex – Kedvesem (Zoohacker Mix))

Hongarije, in het trotse bezit van tongverstuikende plaatsnamen als Hajdúsböszörmény, Hódmezővásárhely en Kiskunfélegyháza, heeft een treurig stemmend Songfestivalpalmares. Van de afgelopen vier edities haalde het land slechts twee keer de finale om vervolgens alsnog in de onderste regionen te eindigen. Ook ByeAlex zal daar geen verandering in kunnen brengen, al verdient zijn Kedvesem minimaal een plaats in de finale. Het kleine liedje, met ritmische gitaar en handclaps is prettig en doet denken aan de Fixkes (kent iemand Kvraagetaan nog?), al blijft het Hongaars een onmogelijke taal om fatsoenlijk in te zingen. Daarnaast heeft Hongarije ook nog eens weinig bevriende buurlanden. Toch heeft het land twee mazzeltjes: de kwaliteit van de deelnemende landen uit de tweede halve finale is veel minder dan die van de eerste halve finale en het is met gemak de beste inzending uit Oost-Europa. Al zegt dat laatste dit jaar niet veel.

Ierland (Ryan Dolan – Only Love Survives)songfestival2013ryandolanonlylovesurvives

Ach, wat had ik het leuk gevonden als Ierland net als bij de twee voorgaande edities Jedward had afgevaardigd. Wat zou het cool zijn geweest als Jedward tien jaar lang de Ierse inzending zou vormen, daardoor zou uitgroeien tot de ultieme cultact en dan een verzamel cd met de titel Greatest Eurovision Hits zou uitbrengen. Helaas. Het heeft niet zo mogen zijn. Daar staat tegenover dat Ierland dit jaar de ‘ik-ben-eigenlijk-homo-maar-niemand-weet-het-nog-act’ levert. Beste Ryan, na dit optreden (in strakke leren broek) twijfelt er niemand meer aan je geaardheid. Echt niet. Maar het liedje is heel prettig: fijne drums, een ultracatchy refrein met goede electrobeats en een smachtende, Enrique Iglesias-achtige zangstem. Origineel is het niet en Ryan Dolan heeft het probleem dat veel andere landen met soortgelijke acts komen, maar een finaleplaats zou leuk zijn. Hoewel. Als het níet lukt, stuurt Ierland volgend jaar natuurlijk weer gewoon De Olijke Tweeling.

Italië (Marco Mengoni – L’essenziale)songfestival2013marcomengonilessenziale

Jarenlang vertikten de Italianen het om aan het Eurovisie Songfestival mee te doen, officieel omdat ze hun eigen San Remo festival veel belangrijker vonden, maar ze zullen toch ook wel gegniffeld hebben om de parade van kermisklanten en circusartiesten die sinds 1997 de revue heeft gepasseerd. Maar zie: Italië keerde in 2011 terug en sindsdien heeft het land uitstekend gepresteerd. Ook dit jaar stellen ze niet teleur: Marco Mengoni heeft een keurige, typisch Italiaanse ballad geschreven. Vreemd genoeg heeft Mengoni met L’essenziale ook al meegedaan aan het San Remo festival, maar blijkbaar is dat niet in strijd met de regels van het Eurovisie Songfestival. Hij won er in San Remo in elk geval glansrijk mee, wat betekent dat Mengoni ook in Malmö ongetwijfeld hoge ogen gaat gooien, al moet de zanger de song terugbrengen van een speelduur van 3 minuut 41 naar de verplichte minder dan drie minuten.

Nederland (Anouk – Birds)songfestival2013anoukbirds

Eindelijk doet de Nederlandse publieke omroep wat ik al jaren roep: een écht goede artiest naar het Eurovisie Songfestival afvaardigen. Iemand die meer podiumervaring heeft dan op de plaatselijke braderie of tijdens een feestmiddag van winkelcentrum De Passage in Nieuwegein. Ik ben geen fan van Anouk, maar de zangeres weet wat ze doet, komt met een opvallende ballad die weliswaar geen grote kanshebber is om te winnen, maar waar alle critici het roerend over eens zijn: Gewoon Heel Erg Goed. Het is om stil van te worden als je de lovende kritieken van de buitenlandse media over Onze Anouk leest en ook ik knipper een paar keer verbaasd met m’n ogen als ik lees dat bookmakers Nederland in de top-10 van het Songfestival inschalen. Ik verwacht veel punten uit België, Duitsland, de Britse eilanden en Scandinavië en hoop dat volgend jaar andere grote Nederlandse artiesten Anouks voorbeeld willen volgen. Laura Jansen heeft al interesse getoond. Van mij mag ze.

songfestival2013margaretbergerifeedyoumyloveNoorwegen (Margaret Berger – I Feed You My Love)

Gastland Zweden laat het dit jaar afweten met een heel matige song, IJsland komt met een eigen variant op het Köníngslíeð en over Denemarken heb ik het al gehad. En Finland? Forgettable. De noordse eer zal hoog moeten worden gehouden door Noorwegen en Margaret Berger doet dat met verve. De dramatisch getoonzette electrorock van I Feed You My Love speelt leentjebuur bij Loreens Euphoria, maar is tegelijkertijd eigenzinnig genoeg; de loeiharde beats doen denken aan Björk. Weliswaar Björk ten tijde van Army Of Me (dus halverwege jaren negentig), maar wat geeft deze act het Songfestival een ongemeen harde trap onder de kont. Geproduceerd door het Zweedse duo MachoPsycho dat eerder samenwerkte met Justin Timberlake, P!nk en Ilse DeLange. Nee, van de topfavorieten mag alleen Noorwegen met recht aanspraak maken op de titel.

songfestival2013valentinamonettacrisalideSan Marino (Valentina Monetta – Crisalide (Vola))

Arm San Marino. Waar andere dwergstaatjes als Andorra en Monaco na enkele vruchteloze pogingen de handdoek alweer in de ring hebben gegooid blijven de Sanmarinezen stug doorgaan te proberen de gevreesde halve finale van het Eurovisie Songfestival te overleven. Eens te meer is daarom de verschrikkelijke Ralph Siegel opgegraven, ook al levert de Duitse Meister al jaren wanprestaties; vorig jaar nog met het tenenkrommende The Social Network Song, gezongen door euh… Valentina Monetta? Yep. San Marino heeft dermate weinig inwoners dat het land opnieuw Monetta afvaardigt en blijkbaar heeft het land ook al geen goede songschrijvers, want ook Siegel krijgt een nieuwe kans. En warempel, dit keer heeft ie een prima compositie afgeleverd. De tempowisseling na twee minuten doet wat geforceerd aan en heel origineel is het allemaal niet, maar dit jaar komt San Marino heus wel door de halve finale heen. Echt waar.

songfestival2013bonnietylerbelieveinmeVerenigd Koninkrijk (Bonnie Tyler – Believe in Me)

Bonnie Tyler? Bonnie fuckin’ Tyler? Die van Total Eclipse Of The Heart, Holding Out For A Hero en It’s A Heartache? Ja die. Ik heb de Welshe zangeres jarenlang niet uit kunnen staan, al is dat grotendeels de schuld van m’n jongste zus die Total Eclipse Of The Heart een tijdje non-stop achter elkaar bleef draaien. Noem het een trauma. Maar de hernieuwde kennismaking met La Tyler valt reuze mee. Goed, zo te zien heeft ze haar tienrittenkaart bij de Welshe Robert Schoemacher netjes volgemaakt (en geopteerd voor een tweede tienrittenkaart), maar deze mede door Desmond ‘I Was Made For Lovin’ You’ Child geschreven countrypop ballad is zeer aardig en verdient het om goed te scoren. Of het dat ook gaat doen is de vraag (aan de andere kant van de Noordzee hebben de tabloids die het Songfestival zien als een celebrity graveyard de messen al geslepen), maar beter dan het débâcle Engelbert Humperdinck die vorig jaar voorlaatste werd moet lukken.

This entry was posted in Lijstjes, Media, Muziek and tagged , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.