Song Top 20 2013

Wegens succes geprolongeerd: de twintig beste hits van het jaar. Als tegenwicht voor iedereen die even geen zin heeft in de Top 2000 die vandaag van start is gegaan. Twintig liedjes die slechts één ding met elkaar gemeen hebben: ze stonden in de Nederlandse Top 40, ook vandaag de dag nog het mekka van de popwereld. En wat was het een goed muziekjaar. 2013 was het jaar waarin voor het eerst een internetmeme voor een hit zorgde, het jaar waarin het publiek werd opgeroepen om geen vijftig dollar voor een T-shirt neer te tellen en discogod Nile Rodgers een welverdiende comeback maakte. Dat dus, en nog veel meer. Het was zelfs zo’n goed jaar dat ik de alomtegenwoordige hits van Rihanna, Katy Perry, Miley ‘twerkin’ Cyrus en Lady Gaga volledig kon negeren. Maar eerlijk gezegd waren die toch al niet zo sterk. 2013 was het jaar waarin kwaliteitspop wel degelijk als zodanig werd herkend, enkele uitzonderingen (Kuikentje Piep) daargelaten.

20. Baauer – Harlem Shakebestesingles2013-20

Het was de internetmeme van de eerste paar maanden van 2013: mensen die overal ter wereld los gingen op de trap music van Baauer. Een gimmick die als een speer ging en even snel was verdwenen. Lang leve de snelle omlooptijd van internethypes. Toch tekent Baauer met Harlem Shake voor een van de meest onwaarschijnlijke hits van het jaar. Het is niet catchy, het is niet meezingbaar, het heeft niet eens een echt refrein – eigenlijk is het in alles het tegenovergestelde van een hit. Alleen daarom al verdient het een plaatsje in de top-20. Baauer zelf kan z’n productie niet meer aanhoren, zo speelde hij het níet tijdens een DJ-set in Amsterdam, tot ongenoegen van enkele fans. Baauers reactie: ‘Whatever. Well fuck ’em.’

bestesingles2013-1919. Lisa Lois – Silhouette

Al die Idols/Holland’s Got Talent/X-Factor/The Voice Of-deelnemers. Ik ken ze niet, ik kan ze niet uit elkaar houden en ze zijn na anderhalve hit alweer van de aardbodem verdwenen (wie kent Leona Philippo nog?). Dit voorjaar hoorde ik Silhouette op de radio. Eerste indruk: fijn liedje, gelikt geproduceerd, mooie radiopop. Daarna kwam de verbazing. Dit is Nederlands? Dan de tweede verrassing. Dit is van een zangeres die een talentenjacht heeft gewonnen? Ja, dit was echt de nieuwe single van Lisa Lois. Het klonk te mooi en te ouwelijk om een grote hit te worden, maar een hogere positie dan die schamele 32ste plaats was verdiend geweest.

18. Chris Malinchak – So Good To Mebestesingles2013-18

Sydney Youngblood: Amerikaanse zanger die in 1989 twee grote Europese hits had; If Only I Could en Sit And Wait. Hij treedt nog steeds op. De eerste single So Good To Me van de in 1987 geboren Chris Malinchak heeft hetzelfde luchtige, zorgeloze popgevoel als die twee hits van Youngblood. De beats zijn soft en zomers en roepen Alexis Jordans Happiness in herinnering. De tekst is lieflijk: ‘you’ve been so good to me, give you anything. You’ve been so good to me, your love inside of me.’ Ik weet niet of we ooit nog iets van Malinchak gaan horen, maar z’n brave dancevariant bood dit jaar een welkom tegenwicht tegen de alom lomper klinkende Amerikaanse producties.

bestesingles2013-1717. Avicii – Wake Me Up!

Ik had het graag gedaan, maar ik kan dit jaar niet om de Zweedse producer Avicii heen. Als ik cynisch ben, zou ik hem de Sash! of, als ik heel gemeen ben, DJ Bobo van de jaren tien kunnen noemen; een DJ die volgens een vaste formule werkt en daarmee in een paar jaar tijd hit na hit scoort. Typisch Zweeds; talloze muzikanten zijn er groot mee geworden. IKEA ook. Als ik eerlijk ben, snap ik donders goed dat Tim Bergling zo populair is. Z’n liedjes zijn perfect geproduceerd, op maat gemaakt voor alle radiostations; zowel bij 3FM als Radio 538 zijn ze gek op de DJ. Dat hij andermans liedjes pakt en daar net even die ene hook uithaalt om het een ultracatchy melodie mee te geven, en dat trucje keer op keer herhaalt, wie maalt daar om? Inderdaad, net IKEA.

16. The Boxer Rebellion – Diamondsbestesingles2013-16

Geluk heeft The Boxer Rebellion nooit veel gehad. De band had in 2005 net hun debuut uitgebracht toen de platenmaatschappij ermee ophield. De tweede plaat bracht de groep noodgedwongen in eigen beheer uit. De vier leden van The Boxer Rebellion hebben geleerd alles in eigen beheer te doen en langzaam maar zeker bouwden ze een schare fans op. Met de single Diamonds was het ineens raak, mede dankzij (heel) veel airplay op 3FM. Het plaatje kwam niet hoger dan een 33ste plaats in de Top 40 maar is prachtig. Nee, hip is de muziek van The Boxer Rebellion niet te noemen, Diamonds is radiopop zoals Coldplay die ruim tien jaar geleden al maakte, maar er is niks mis met goedgemaakte, ambachtelijke liedjes. Zoals bassist Adam Harrison zei toen ik ‘m interviewde voor KindaMuzik: ‘goede muziek is goede muziek. Het maakt niet uit wanneer die gemaakt is.’

bestesingles2013-1515. David Bowie – Where Are We Now?

Als je er als band mee op wilt houden, dan ga je uit elkaar. Een soloartiest kan niet uit elkaar gaan (hoewel Michael Jackson het had gekund). Je gaat met pensioen. Of je brengt een album uit om vervolgens heel lang niks meer van je te laten horen om dan, schijnbaar vanuit het niets, met nieuw werk te komen. Er was al bijna tien jaar niets meer van David Bowie vernomen. Te ruig geleefd en met een hartkwaal onder de leden zou hij in alle rust proberen oud te worden. Maar ziedaar, begin januari was er plots een nieuwe single: Where Are We Now? Bowie is op die single in een reflectieve bui en refereert in de tekst aan z’n tijd in Berlijn, toen hij de heilige drie-eenheid van de alternatieve popmuziek van de jaren zeventig produceerde: de albums Low, “Heroes” en Lodger. Het nieuwe album The Next Day werd binnengehaald als een comeback. Had de muzikale kameleon toch weer iedereen verrast.

14. De Jeugd van Tegenwoordig – Een Barkiebestesingles2013-14

Je kunt er de klok op gelijk zetten. Elke twee jaar komt de Jeugd van Tegenwoordig met een sterk album, met daarop minimaal één geweldige single, achtereenvolgens Watskeburt?!, Hollereer en Sterrenstof. Dit keer heet die meezinger Een Barkie. Nouja, meezingen is er niet bij, want de tekst is onbegrijpelijk én onverstaanbaar zoals altijd. Het allerlekkerste is de beat, van de hand van Bas Bron alias Bastian alias Majoor Vlosshart alias de Neger des Heils. Hij is de onbezongen held van de Jeugd van Tegenwoordig, zonder Bron was de Jeugd van Tegenwoordig nooit in staat geweest om zo’n onnavolgbare trits hits te scoren. Ik zie de Greatest Hits met vertrouwen tegemoet.

bestesingles2013-1313. Anouk – Birds

Anouk bewees dit jaar zes dingen:

1. Ook een gerenommeerde Nederlandse artiest heeft iets te zoeken op het Eurovisie Songfestival.
2. Je hebt geen poppenkast nodig om door de halve finale heen te komen, een mooi klein liedje werkt ook.
3. Het festival is een perfect podium voor je muziek; Birds haalde in verschillende Europese landen de hitlijsten.
4. Het Songfestival hangt dus tóch niet aan elkaar van de vriendjespolitiek.
5. Anouks succes werkt inspirerend. Volgend jaar vertegenwoordigen Waylon en Ilse DeLange Nederland op het festival.
6. Je tégen Zwarte Piet uitspreken wordt niet door iedereen gewaardeerd.

12. Stromae – Papaoutaibestesingles2013-12

Alors On Danse was een van de grootste hits van 2009. Een platte dance plaat, gezongen door Stromae, de artiestennaam van de Belgische zanger Paul Van Haver, gedoemd om voor altijd een eendagsvlieg te blijven. Dit jaar liet Stromae zich van z’n meest geëngageerde kan zien. De titel van Papaoutai is een woordspeling: ‘papa où t’es?’ Waar ben je, papa? Een hartenkreet van de zanger die oorspronkelijk uit Rwanda afkomstig is. Z’n vader werd vermoord tijdens de Rwandese burgeroorlog van de jaren negentig, een gemis dat Stromae gedurende z’n muzikale carrière is blijven achtervolgen. Die kennis geeft het vrolijk klinkende Papaoutai een bittere bijsmaak.

bestesingles2013-1111. Macklemore & Ryan Lewis ft. Mary Lambert – Same Love

Natuurlijk zijn Macklemore en Ryan Lewis totaal niet credible. Macklemore is blank, komt uit Seattle (dus niet straight outta Compton) en is ook nog eens voor het homohuwelijk. En dat in de aartsconservatieve hiphopscene, die nog nauwelijks is bekomen van de (soort van) coming out van Frank Ocean, vorig jaar. Zoveel engagement moet wel flauwe reacties opleveren. In Nederland maakte OOR zich belachelijk door het album The Heist af te kraken met de opmerking ‘dat je net zo vaak hiphop op 3FM hoort als Slayer, maar Macklemore & Ryan Lewis hoor je ieder uur.’ Ja, er zijn betere rappers dan Macklemore. Maar er zijn ook betere rockbands dan Arcade Fire, Muse of Editors. Om maar een paar lievelingetjes van OOR te noemen.

10. Pharrell Williams – Happybestesingles2013-10

Wie aan het begin van 2013 had gezegd dat Pharrell Williams dit jaar drie grote hits zou scoren, had ik voor gek verklaard. Williams had al jaren niks meer geproduceerd dat ook maar een beetje op een hit leek en ziehier: hij is de belangrijkste man van 2013. Happy werd geschreven voor animatiefilm Despicable Me 2 en was helemaal niet bedoeld als single. Dat het toch een hit werd, is te danken aan 3FM dat het liedje zo vaak ging draaien dat het toch de Nederlandse hitlijsten wist te halen. Vervolgens werd het in andere landen alsnog als single uitgebracht. Het is niet die perfecte hit die Williams wel degelijk kan schrijven (ik heb nog altijd een zwak voor N*E*R*D’s heerlijk ranzige Lapdance), daarvoor is het refrein net niet goed genoeg, maar het is wel een leuk, zorgeloos zomerhitje. Als dit je minste hit van het jaar is, dan kom je van goeden huize.

bestesingles2013-99. Martin Garrix – Animals

Sinds een half jaar ga ik twee keer per week naar de sportschool, door mij omschreven als ‘een plek met heel veel martelwerktuigen waar heel de dag Slam! FM en Radio 538 op staan.’ Die muziek, dat hoeft van mij niet. Maar ik merk wel dat het beter crosstrainen, bankdrukken of squatten is op dance en hiphop dan op het radiobehang van Saai Radio. Martin Garrix’ Animals is de plaat die ik dit jaar het meest voorbij heb horen komen tijdens het sporten. Een lompe dance track van een gastje van amper 17 jaar oud. Dat ie nog zo jong is, kun je horen; dat ‘motherfuckin’ animals’ klinkt eigenlijk wel heel schattig. Als Martin wat ouder is leert ie nog wel dat je geen fuck hoeft te roepen om stoer te zijn. Toch, in het genre platte stampmuziek was er dit jaar geen enkele track zo lekker als Animals.

8. Bakermat – Vandaagbestesingles2013-8

Eigenlijk heet Bakermat Lodewijk Fluttert, maar onder die naam bouw je geen internationale muziekcarrière op. Onder de naam Bakermat zijn je kansen op de buitenlandse markt ook beperkt, zeker als je je track Vandaag noemt, maar het tekent wel het eigenzinnige karakter van de Nederlandse producer, tevens student psychologie te Utrecht. Officieel verscheen Vandaag al in 2012, maar pas dit jaar begon de song aan een langzame opmars. De verneukeratieve track is opgebouwd rond een trompet en citaten uit de I Have A Dream-speech van Martin Luther King. Dansbaar, maar geen overduidelijke dance, met echte instrumenten en invloeden uit de jazz en de soul. Gelukkig is muziek een internationale taal; Vandaag haalde zelfs de eerste plaats in de Franse hitlijsten. Daarvoor had Bakermat niet eens de titel veranderd in Aujourd’hui.

bestesingles2013-77. Mr. Probz – Waves

Mr. Probz’ naam is nog z’n minste probleem, al snap ik dat hij niet onder de naam Dennis Princewell Stehr muziek maakt. Z’n leven gaat in golfbewegingen, diepe dalen worden afgewisseld door hoge pieken: in 2010 werd hij bij een vechtpartij neergestoken, dit jaar verloor hij bij een woningbrand bijna al z’n spullen. In dezelfde week van die brand werd Waves uitgeroepen tot 3FM Megahit. Het betekende de doorbraak bij het grote publiek van een jongen die al jaren actief is in de nederhopscene en heeft samengewerkt met Salah Edin, Kempi en Kleine Viezerik. Mr. Probz speelt pas sinds een paar jaar gitaar. Het instrument speelt samen met de doorleefde stem van de zanger de hoofdrol op het rustige Waves.

6. Justin Timberlake – Mirrorsbestesingles2013-6

Ik heb m’n twijfels over de acteerprestaties van Justin Timberlake. Ik zag ‘m in The Social Network en telkens als ie in beeld kwam, dacht ik ‘heej, dat is Justin Timberlake’, en niet Sean Parker, de oprichter van Napster die Timberlake moest spelen. In het onlangs verschenen Inside Llewyn Davis was hij beter op dreef. Gelukkig keerde Timberlake dit jaar terug naar de muziek. Z’n grotendeels door Timbaland geproduceerde album The 20/20 Experience werd bejubeld en singles als Suit & Tie en Tunnel Vision lieten een door de jaren zeventig beïnvloed geluid horen. Niet meer de ‘future sex love sounds’ van het vorige album, maar pop, disco en funk. Het allermooiste is het pompeuze, met vette strijkers aangezette en nadrukkelijk naar de jaren tachtig knipogende Mirrors, waarin hij z’n liefde voor wederhelft Jessica Biel bezingt. Timbaland zorgt er met zijn uit duizenden herkenbare beats voor dat de single toch hedendaags klinkt.

bestesingles2013-55. Macklemore & Ryan Lewis ft. Wanz – Thrift Shop

Ik schreef al eerder hoe níet cool Macklemore is. Wat ik nog niet had geschreven, is dat hij een broertje dood heeft aan de standaard hiphopposse van gigantische villa’s, veel blingbling en schaars geklede bitches. Nee, liever heeft hij dat je naar de kringloopwinkel gaat. Niks dure merkkleding kopen, maar lol hebben met de oude kleren van je opa. Belerende vingertjes zijn zelden leuk in de popmuziek, maar Macklemore brengt z’n boodschap met veel humor en mocht die toch niet overkomen is er nog die (op het moment van schrijven ruim 471 miljoen keer op Joetjoep bekeken) geestige videoclip. En let je niet op teksten, dan zijn er altijd nog die beat en die gekmakende saxofoonloop die zo pakkend zijn dat je ze na één keer luisteren niet meer uit je hoofd krijgt. Zingen we met z’n allen: ‘I’m gonna pop some tags, only got twenty dollars in my pocket. I – I – I’m hunting, looking for a come-up, this is fucking awesome.’

4. Drake – Hold On, We’re Going Homebestesingles2013-4

Smooth. Slick. Aalglad. Je kunt er allerlei adjectieven op loslaten, maar Hold On, We’re Going Home is je reinste oorporno. Elke keer als ik dit liedje op de radio hoor – en dat is veel te weinig – begin ik mee te zingen. Het ligt op mijn toonhoogte. De Canadese rapper Drake laat zich op deze single van z’n meest soulvolle kant zien. Het is ingehouden gezongen, zonder alle uitbundige tierelantijnen waar R&B zangers (R. Kelly) vaak last van hebben maar wel vol gevoel, in de beste traditie van Otis Redding en Marvin Gaye. Zelf zat Drake tijdens de opnames van deze song meer aan Michael Jackson en Quincy Jones te denken. Mag ook. Kom maar mee naar huis meisje. Wat Drake daar gaat doen laat zich raden (z’n postzegelverzameling bekijken). Maar welke vrouw weigert nog als ze zo gloedvol wordt toegezongen?

bestesingles2013-33. Lorde – Royals

Wat deed ik toen ik 16 jaar oud was? Ik ging nog niet uit. Ik mocht wel, maar ik zat liever thuis met m’n neus boven de atlas, of bedacht puzzels. Ik was nogal een raar kind. Lorde is ook best vreemd. Schrijft vanaf haar twaalfde muziek, daarvoor schreef ze al korte verhalen. En in 2013 debuteerde ze met het album Pure Heroine, met gemak een van de beste albums van het jaar. Een plaat waarop Ella Maria Lani Yelich O’Connor zingt over alles wat een meisje van 16 wel (en vooral níet) interesseert. Royals is de beste track van dat album en handelt over de strapatsen van de celebrities waarin ze zichzelf niet herkent. Het sluimerde eerst maandenlang rond in de onderste regionen van de Top 40, maar in de nazomer kroop het ineens omhoog in de hitlijsten. Inmiddels geldt Royals als een van de succesvolste hits van 2013. En, met z’n kale beats en tegendraadse thematiek, een van de meest opvallende. Maar Lorde is dan ook nogal bijzonder. Het type zangeres waar je hele achtergrondverhalen aan kunt wijden.

bestesingles2013-22. Robin Thicke ft. T.I. & Pharrell Williams – Blurred Lines

Blurred Lines zet aan tot verkrachting. Althans, zo wordt beweerd. Ik moest het meerdere keren terugluisteren en kon eigenlijk niet horen waar ik Robin Thicke een regel hoorde zingen als ‘rape all women!’ – of iets dergelijks. Nee, het probleem zit ‘m in ‘I know you want it’, wat zou impliceren dat als een vrouw nee zegt, ze eigenlijk ja bedoelt. Ah. Waarmee de discussie meteen kan worden verwezen naar de meest triviale van 2013. De tweede rel is muzikaal iets interessanter. Blurred Lines zou zijn gejat van Marvin Gayes Got To Give It Up (Part 1). Omdat de erven Gaye dit herhaaldelijk bleven beweren, stapte Thicke zélf naar de rechter. De Gaye-song was slechts een inspiratiebron geweest voor Blurred Lines. Medecomponist Pharrell Williams ging nog verder door te stellen dat de twee songs compleet verschillend van elkaar zijn: ‘speel maar na op de piano. De ene is in majeur, de andere is mineur. En dan niet eens in dezelfde toonsoort.’ Je zou nog bijna vergeten dat Blurred Lines een van de lekkerste singles van 2013 is. En vooruit, ook een van de schunnigste.

bestesingles2013-11. Daft Punk ft. Pharrell Williams – Get Lucky

De eerste keer dat ik Get Lucky hoorde, raakte ik in verwarring. Is dit Daft Punk? Acht lange jaren na het geflopte album Human After All en dan kom je als toonaangevend Frans danceduo op de proppen met een discosong? Ja. En het werkt, met dank aan het gitaarriffje van Nile Rodgers, die dankzij Daft Punk een comeback beleefde en op Glastonbury eerder dit jaar minutenlang werd toegejuicht, maar het vakmanschap van de twee Fransen kan niet onderbelicht blijven; naar verluidt namen ze tweehonderd verschillende versies op om Get Lucky tot in de puntjes te perfectioneren. Zoveel oog voor detail om tot hét perfecte popliedje te komen betaalde zich uit: Get Lucky is Song van het Jaar bij 3voor12, het is één van de grootste top 40-hits van het jaar én het haalde een top-10 notering in de lijst van beste songs bij de ultrasnobs van Pitchfork. Hitpotentie en kwaliteit gaan zelden hand in hand, maar Get Lucky is zo’n zeldzaam voorbeeld waarbij dit wel het geval is. Get Lucky is er een voor de eeuwigheid.

This entry was posted in Lijstjes, Muziek and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.